Fellesvaskeri

Skrevet av Rune Berge - 1 februar 2020 - 10:00  -  Sist oppdatert 21 april 2022 - 10:30

Det er fellesvaskeri i Enerhauggata 3, 5 og 7, samt i Smedgata 34. Beboerne i Enerhauggata 1 bruker vaskekjelleren i Enerhauggata 3 og beboerne i Smedgata 32 benytter seg av fasilitetene i Smedgata 34. I vaskekjellerne er det vaskemaskiner, tørketromler og sentrifuge.

  • Prisen for vaskemaskinene er 15 kroner per vask
  • Prisen for tørketrommel er 15 kroner (inntil 60 minutter)
  • Bruk av separat sentrifuge er gratis

Alle vaskeriene fikk nytt reservering- og betalingssystem høsten 2019. Det nye systemet heter SmartLaundry og du kan lese mer informasjon om det lengre ned i denne artikkelen.

Åpningstider fellesvaskerier

Du kan bruke vaskeriene i disse tidene:

  • Mandag – søndag klokken 07:00 – 23:00
  • Vaske- og tørkeperiode er på to timer per maskin (120 minutter)

Vaskeriregler alle må følge

Vi har satt noen regler for bruk av maskinene i fellesvaskeriene våre. Dersom du følger disse enkle reglene bidrar du til å minimere skader på utstyr og at det blir en hyggelig opplevelse for neste person som overtar maskinene:

  • Det er ikke tillatt å vaske mopper, gulvtepper og lignende (disse kan tette filtrene, lage skade mm.) eller farge tøy. BH’er med spiler må vaskes i vaskepose.
  • Etter bruk skal du rengjøre vaskemaskin og tømme lofiltre på tørketrommelen, i tillegg til å rydde etter deg i vaskeriet.
  • Maskinene trives best med flytende vaskemiddel, så bruk gjerne det.
  • Reduser gjerne bruken av tøymykner og skyllemiddel for bedre miljø og helse.

SmartLaundry for reservasjon og betaling

SmartLaundry er navnet på systemet for reservering og betaling i vaskeriet og det har mange fordeler både for deg som beboer og for borettslaget.

Det er i hovedsak tre ting som er nytt med SmartLaundry:
1) Påfylling av vaskeripenger er nå en selvbetjent løsning på internett.
2) Vasketid reserveres hjemmefra eller på automat i fellesvaskeriet
3) Brikke erstatter vaskekort. Kjøpes hos styret/driftsleder.

Det er enkelt å betale for vask og fylle på vaskeripenger. Påfylling av vaskeripenger kan gjøres hele døgnet på internett ved bruk av bankkort eller du kan få hjelp av styret eller driftsleder etter avtale.

Du reserverer vasketid hjemmefra via din smarttelefon eller PC, eventuelt direkte på automaten i vaskeriet. I bookingløsningen ser du når vaskemaskiner og tørketromler er ledig og du reserverer det tidspunktet som er best for deg. Du kan velge om du ønsker å reservere en eller to vaskemaskiner, samt tørketrommel. Vi anbefaler ikke forhåndsreservasjon av tørketrommel, men det er mulig.

Dersom flere i familien benytter vaskeriet så kan du enkelt bestille flere brikker som igjen er koblet til samme konto. Mister du en brikke så kan denne sperres mot misbruk og vaskeripengene du tidligere har fylt på blir dermed ikke borte. Ny erstatningsbrikke vil kobles til kontoen din slik at du kan fortsette å bruke av vaskeripengene dine. Driftsleder Daniel bistår med sperring og registrering av ny brikke. Ny brikke eller erstatningsbrikke koster for tiden 150 kroner.

Hvordan skaffer jeg meg vaskekonto?

Du registrerer deg som bruker av det nye systemet på denne nettsiden: http://www.smartlaundry.no

Ved registrering av ny bruker vil du få spørsmål om å fylle inn en vaskerikode og der skal du skrive inn EBRL3 (Enerhaugt 3), EBRL5 (Enerhauggt 5), EBRL7 (Enerhauggt 7) eller EBRL34 (Smedgt 34). På siste steget i registreringen der du fyller inn personlige opplysninger (navn, adresse osv.) finnes det et eget felt som heter «KORTKODE». Dette feltet kan du hoppe over.

Vi minner om at beboerne i Enerhauggata 1 bruker vaskekjelleren i Enerhauggata 3 og beboerne i Smedgata 32 benytter seg av fasilitetene i Smedgata 34.

Bruksanvisning for registrering av brukerkonto til vaskeri – trykk her

Hvordan får jeg tildelt brikke?

Systemet er selvbetjent, men driftsleder er behjelpelig med hjelp til å registrere vaskekonto, deler ut brikker, fyller på vaskepenger og gir enkel veiledning etter avtale. Driftsleder Daniel er tilgjengelig mandag til fredag innenfor åpningstiden til vaktmesterkontoret: vaktmester@ebrl.no

Vippsoverføring kr 150,- til kjøp av vaskebrikke.

Hva koster brikken og hva er kostnaden for å benytte vaskeriet?

Ny brikke koster kr 150,- per stk og prisene på bruk av maskinene følger av dagens prisliste – kr 15,- per vask og kr 15,- per 60 minutter tørking.
Løsningen tillater flere brikker registrert på samme brukerkonto.

Vippsoverføring kr 150,- til kjøp av vaskebrikke.

Fyll på vaskerikonto med ditt betalingskort

Inne på din personlige profil på Smartlaundry.no får du mulighet til å fylle på penger på din vaskekonto. Her kan du overføre penger med de vanligste betalingskortene som er tilgjengelig i Norge (Visa, Mastercard, Bankaxept). Her kan du også benytte Vipps-betaling i tillegg til bankkort.

Vi gjør oppmerksom på at betalingsløsningen krever sikker identifisering ved bruk av bank-ID eller bank-ID mobil.

Fakturaløsning fra OBOS

De som ikke har anledning til å benytte betalingskort kan få tilsendt faktura fra OBOS på vegne av borettslaget. Vi gjør oppmerksom på at valg av faktura for betaling av vaskerikort og/eller vaskeripenger medfører et gebyr etter OBOS sine satser (p.t. kr 94,- per faktura). Vi oppfordrer beboere som benytter faktura om å sette inn et større beløp av gangen da dette krever mye manuell håndtering av både OBOS og borettslaget, samt at gebyret belastes uansett beløpsstørrelse. Kjøp av vaskepenger ved bruk av faktura gjøres etter avtale med driftsleder, eller ved å sende en forespørsel per e-post. Husk å få med navn, adresse, leilighetsnummer og ønsket beløp til vaktmester@ebrl.no

Borettslaget har dessverre ikke mulighet til å ta i mot kontant betaling.

Reservasjon av vasketid

Du reserverer tid for vasking på automaten i vaskeriet eller på din personlige profil på www.smartlaundry.no (innlogging med eget brukernavn og passord).

Ved reservasjon av vasketid blir du trukket halve beløpet i depositum (kr 7,-). Dette beløpet får du ikke tilbake dersom du lar være å benytte deg av din forhåndsreserverte vaskeperiode med mindre du kansellerer den på forhånd. Kansellering må skje senest en time før planlagt periode.

Kan jeg vaske uten å reservere tid på forhånd?

Ja, så lenge det er ledig kapasitet i vaskeriet vil du få mulighet til å vaske uten å ha reservert i forveien. Du velger «Vask» eller «Tørk» på displayet i vaskeriet. Dersom maskinen er reservert av andre eller allerede er tatt i bruk vil den gi beskjed om at den er opptatt. Du blir kun trukket penger fra vaskekonto dersom maskinen er ledig og du har bekreftet bruk av valgt maskin på displayet i vaskeriet.

Vi anbefaler ikke forhåndsreservasjon av tørketrommel, men det er mulig.

Jeg har ikke smart-telefon eller tilgang til PC. Hvordan kan jeg benytte vaskeriet?

Driftsleder Daniel vil være behjelpelig med å registrere beboere i systemet, samt påfylling av vaskepenger og veiledning etter avtale.

Automaten i vaskeriet virker ikke. Hva gjør jeg?

Dersom automaten for å bestille vask og tørk i vaskeriet har hengt seg opp, eller sluttet å respondere så er det mulig å starte systemet på nytt. Trykk på «svenskeknappen» (rund trykknapp) som du finner på undersiden av automaten. Etter at automaten har startet på nytt skal det være mulig å logge seg på. Dersom dette ikke fungerer eller du opplever andre feil kan du ta kontakt med styret eller Jako for hjelp.

Avtalen med Matleveranser i Enerhauggt 1 er avsluttet

Nå som det nye systemet er i bruk vil det ikke lengre være mulig å fylle på vaskepenger hos Matleveranser i Enerhauggata 1. Påfylling av vaskeripenger gjør du heretter selv via profilen din på Smartlaundry.no eller på kontoret i Smedgata 32 etter avtale med styret og driftsleder.

Se for øvrig egen brukerveiledning for registrering av profil/brukerkonto og manual for bruk av vaskeriet – trykk her.

Vi svarer på spørsmål og tar imot tilbakemeldinger om SmartLaundry på e-post: vaktmester@ebrl.no

Bli varslet om nye innlegg. Vi sender ut en e-post hver mandag. Det er gratis og du kan melde deg av når som helst.