Internett

Borettslaget har internettilkobling  over fiber. Det er inkludert en hastighet på 1000/1000 Mbps i husleien. Avtalen er med OBOS OpenNet AS.

Tips for å fikse problemer med internett

Her finner du noen enkle tips for å fikse problemer med internett i leiligheten din. Både hvis det er borte, og hvis det er tregt.

Hvis nettet er helt borte

Før du ringer OBOS OpenNet (eller poster på Facebook-siden): ta en restart av både den trådløse ruteren din og fiber-boksen din.

Sjekk hastigheten på internett med kabel rett fra fiberboksen (den grå). Hvis hastigheten er riktig fra fiber-boksen er det noe feil hjemme hos deg, og ikke hos OBOS OpenNet.

Tips for hva du kan gjøre med dette kommer lengre ned.

Kundeservice til OBOS OpenNet

Telefon: +47 21 01 61 50
E-post: service@opennet.no

Slik sjekker du for feil, kort oppsummert

  • Sjekk først om ansvaret ligger hos deg, eller hos OpenNet (mål hastighet direkte med kabel fra fiberboks).
  • Restart (skru av og på) både fiber-boks og trådløs ruter.
  • Oppdater firmware på ruter
  • Prøv å forbedre signalet ved plassering av ruter, og skifte kanal.
  • Ny ruter eller repeater kan hjelpe, men test andre ting først.

Hvor kan problemet ligge?

Mange opplever at hastighet på nett varierer kraftig, eller til og med at nettet “blir borte”. Dette kan ha en rekke forskjellige årsaker, ofte ligger ansvaret hos deg selv, men noen ganger er det ISP (OpenNet) sitt ansvar.

ISPer “overbooker” nesten alltid linjer, fordi man sparer enormt mye penger på det, og det er heller aldri behov for at alle abonnentene bruker all hastigheten de betaler for samtidig. De fleste abonnenter bruker bare en bitte-liten prosent av sin kapasitet i løpet av et døgn, men forbruket går i topper (spikes). Dette er helt normalt, alle leverandører gjør dette. Men det kan bli “trangt på linja” hvis alle abonnenter plutselig skal ha tungt innhold samtidig (f.eks hvis alle skal strømme HD video fra Netflix/HBO/NRK når de kommer hjem fra jobb). Nå skal ikke dette skje så ofte, og vi skal være relativt godt dimensjonert her på ‘haugen. Man kan likevel godt merke at man får bedre hastighet på enkelte tidspunkt på døgnet.

Det kan være en rekke tekniske forhold som spiller inn som er leverandøren sitt ansvar, men disse trenger ikke vi å bry oss om her. Det kan også skje ting med hastigheten som har med hvordan informasjonsstrømmen administreres og styres fra for eksempel OpenNet. Dette er ting som ligger utenfor blokka her. Det kan også hende at linjer blir brutt ved for eksempel veiarbeid.

Som regel vil problemet være i din egen leilighet eller på grunn av naboene dine, og dette kan du sjekke selv, og gjøre noe med.

Sjekk om hastigheten inn til deg er riktig

Det aller første du bør gjøre er å måle hastigheten din fra fiber-boksen (den som står fast på veggen), og det er viktig du kobler PC direkte til fiber-boksen med en nettverkskabel og skrur av wi-fi på PCen mens du måler. Dette er for å finne ut om feilen ligger utenfor leiligheten (da er det OpenNet sitt ansvar) eller inne i leiligheten (ditt ansvar).

En nettverkskabel ser slik ut: http://bit.ly/2uL8Jxd

Nyere laptoper fra Apple er så tynne at de ikke har plass til en inngang for de gamle nettverkskablene, da trenger du et slikt Thunderbolt til Ethernet adapter: http://bit.ly/2tPtofg

Du kan måle hastigheten med for eksempel disse verktøyene:

Spiller du spill fra f.eks Playstation eller PC som er multiplayer er det veldig viktig med lav “Ping” (reaksjonstid på din tilkobling), så sjekk også denne når du tester og ikke bare hastighet opp og ned. Når det gjelder Ping-verdi bør den være så lav som mulig, og den bør være under 10ms (gjerne 1-2ms med kabel).

Pleier du å strømme innhold som f.eks Netflix, kan du også teste med denne:

Fast.com tester ved å streame tilfeldig innhold direkte fra Netflix, man kan da sjekke at ISP ikke nedprioriterer streamingstrafikk (bandwidth throttling), men den går ikke høyere enn ca 150Mb/s.

Det er lurt å måle hastighet med flere verktøy, men ikke samtidig.

Får du IKKE normal hastighet direkte fra fiber-boksen kan du slå den av/koble ut strøm, vente i 10 sekunder, og skru den på igjen. Hvis du da ikke får normal hastighet i løpet av noen minutter (fortsatt direkte fra fiber-boks), kan du ringe OpenNet.

Hvis du får den hastigheten du forventer direkte fra fiberboks, men ikke på det trådløse nettverket, er alt i orden helt fram til leiligheten din (pluss-minus 10% i avvik er helt normalt). Da er det ikke OpenNet sitt ansvar, men noe du må fikse selv.

Hvordan få bedre hastighet

Her er ting du kan gjøre for å bedre hastigheten. Test hastigheten etter hver ting du prøver, slik

at du finner ut hvor problemet ditt ligger.

Restart din trådløse ruter

Dette løser problemet i 80% av tilfellene. Trådløse rutere trenger en omstart en gang i blant.

Sjekk at firmware på din trådløse ruter er oppdatert

Oppdateringer kommer med ujevne mellomrom. Har du ruter fra Apple går du bare inn på appen Airport Utility, hvis ikke må du følge anvisningen til din spesifikke ruter. Ofte vil det si å taste ruterens IP adresse inn i en nettleser, men mange fabrikanter som for eksempel ASUS har egne applikasjoner for dette. Hvis du ikke har bruksanvisning lengre så bruk Google og søk på din modell.

Sjekk plasseringen av din trådløse ruter

Dette kan ha enormt mye å si, spesielt i et hus med betongvegger. Den trådløse ruteren bør plasseres sentralt i leiligheten, eller i det rommet der du oppholder deg mest (sannsynligvis stuen). Ruteren bør helst plasseres slik at man ser den, og ikke på gulvet. Prøv deg fram, for eksempel sett den oppå en bokhylle og se om det hjelper. Plasser aldri ruter i nærheten av mikrobølgeovner. Det finnes en rekke guider på nett for dette (se også link i kommentarfelt).

Skift kanal på din trådløse ruter

En ruter sender data via radiobølger, og når flere rutere konkurrerer med å sende datapakker på samme kanal samtidig kan det gå tregt. Dette kan veldig lett skje når man er omgitt av leiligheter på alle kanter hvor alle har trådløse rutere som konkurrerer seg imellom (jeg “ser” rundt 20-30 trådløse nettverk fra min leilighet). Vanligvis skal ruteren din finne ut av dette og velge den mest gunstige kanalen automatisk, men det kan være verdt et forsøk.

Kjøp ny trådløs ruter

Hvis du har hatt ruteren i mange år er den kanskje moden for utskifting. Teknologien utvikles stadig, og hastigheter og forbruk av data øker også hele tiden. Ruteren bør i det minste være “dual-channel”, og støtte standarden 802.11n (se etter bokstav “n” på slutten). Men sjekk gjerne andre ting på listen før du bruker penger på dette. Har du andre Apple-produkter vil en Airport Extreme være enkel å administrere, men det finnes mange andre produkter der ute. Akkurat hvor avansert/dyr modell du ønsker vil nok variere fra person til person, søk på nett etter omtaler og ‘best i test’ artikler fra det siste året: http://bit.ly/2gWBpOz

Forleng nettverket ditt

Hvis du får god hastighet i et rom, men ikke i et annet rom, kan du forlenge det trådløse nettverket ditt med en “repeater”. Bruker du allerede Apple og Airport Extreme eller Time Capsule kan du kjøpe en Airport Express: https://www.apple.com/no/airport-express/

Det finnes også mange andre alternativer: http://bit.ly/2tpxAmp